Klikněte pro více výsledků.
Nebyly nalezeny žádné produkty.
Váš košík je prázdný Zobrazit nabídku
Pokud si myslíte, že se stačí na elektrickou koloběžku postavit a vyrazit, zadržte. Existuje totiž několik pravidel, která je třeba pro správnou techniku jízdy na elektrické koloběžce dodržovat.
Nezáleží na tom, jestli jste do světa elektrických koloběžek vstoupili teprve nedávno, nebo patříte mezi dlouholeté jezdce. Vždy je dobré se o správné technice jízdy dozvědět ještě více. Možná zjistíte, že jste celou dobu jezdili nesprávně, nebezpečně, nebo jste koloběžku zbytečně namáhali.
Abyste se vyhnuli častým a nákladným návštěvám servisu, či snad ohrozili sebe i ostatní účastníky silničního provozu, shrnuli jsme pro vás několik základních pravidel správné techniky jízdy.
Elektrické koloběžky už dávno nejsou jen "přesouvadlo" se slabým výkonem a nízkou maximální rychlostí. Mnoho modelů se dnes může rychlostí vyrovnat automobilům jezdícím po městě.
Co z toho vyplývá? Výkon elektrických koloběžek, zejména při prudkém rozjezdu, může překvapit i ty nejzkušenější jezdce. Pokud po stisknutí plynové páčky nemají na koloběžce správný postoj, může to vést k velmi nepříjemným okamžikům.
Vezměme si klasický případ: na koloběžce stojíte s nohama blízko u sebe, špičky směřují ve směru jízdy. To automaticky snižuje vaši stabilitu. Takže když se po prudkém rozjezdu začnete naklánět dozadu, automaticky začnete tahat za řídítka a řídicí tyč.
To je nejhorší možný scénář, který může nastat. Nejenže hrozí, že vám koloběžka "ujede" a vy spadnete, ale také extrémně namáháte její konstrukci. Tyč řízení totiž není konstruována tak, aby za ni bylo možné tahat v jakémkoli směru. Výsledkem jsou uvolněná uchycení a spoje ve skládacích mechanismech.
V našem servise patří k nejčastějším opravám právě povolené klouby nebo upevnění tyče řízení k nášlapné ploše. Jak se tedy nesprávnému rozjezdu vyhnout?
Základem je správný postoj. Místo toho, abyste stáli čelem ke směru jízdy s nohama u sebe, zaujměte postoj s nohama bokem ke směru jízdy (podobně jako na snowboardu). Zároveň mějte chodidla více od sebe a silnější nohu, tedy tu, kterou se odrážíte při rozjezdu, mějte vzadu. Na ní spočívá celá vaše váha a nejvíce pomáhá udržet stabilitu.
Před samotným rozjezdem nakloňte tělo co nejvíce dopředu. Tímto způsobem bude těžiště i po zrychlení vyvážené a nebudete mít tendenci tahat za řídítka. Náklon by měl zůstat zachován po celou dobu akcelerace.
Vy sami se budete při zrychlování cítit bezpečněji a zároveň budete mít koloběžku plně pod kontrolou. Nemluvě o tom, že nezničíte její samotnou konstrukci.
Přenesení váhy po celé ploše koloběžky a následná změna těžiště. To je alfa a omega nejen správného zrychlení, ale také bezpečného brzdění. Pokud však jde o pohyb těla, platí v zásadě přesný opak, než když se rozjíždíte.
Zatímco při akceleraci udržujete těžiště posunutím těla dopředu, při brzdění musíte váhu posunout více dozadu. Pravdou je, že tento postoj vás bude svádět k tahání za tyč řízení, a to, jak dobře víte, není příliš dobrá technika. Váha proto musí být na přední noze.
Chápeme, že představit si to může být docela složité, ale nebojte se. Fyzika a kinetická energie vás budou při brzdění tlačit dopředu. Zatížení přední nohy, zatímco vaše tělo je více vzadu, by vám mělo připadat přirozené. Ovšem pouze v případě, že techniku postoje provedete správně.
Pokud se svým postojem nepřipravíte na brzdění, automaticky budete tlačit na tyč řízení a zatěžovat ji více, než je vhodné. U koloběžek s účinnými kotoučovými nebo hydraulickými brzdami navíc hrozí, že váhu přenesete natolik dopředu, že koloběžku postavíte na přední kolo.
Z této pozice je už jen malý krůček na to, abyste přeletěli přes řídítka. Ba co víc, když zadní kolo ztratí kontakt se zemí, budete brzdit pouze předním kolem, což výrazně omezuje celkový brzdný účinek. Dobrzdit před překážkou se tak rázem stává nemožné.
Rozjíždění i brzdění jste již zvládli, ale ani tím pravidla správné techniky jízdy nekončí. Ještě stále musíte zatáčet.
Pokud máte zkušenosti s jízdou na kole nebo motocyklu, nebude pro vás naklánění v zatáčce ničím novým. Rozdíl je pouze v postoji. V případě, že je pro vás princip naklánění v zatáčkách neznámý, vysvětlíme vám ho pomocí jednoduché fyziky.
Ať už jedete jakoukoli rychlostí, třeba jen 10 kilometrů za hodinu, stále na vás působí několik sil, včetně té odstředivé. Co to znamená v praxi? Představte si, že chcete odbočit doprava a jediné, co uděláte, je, že otočíte řídítky. Koloběžka sice částečně nabere požadovaný směr, ale vaše tělo bude chtít stále jet dopředu odstředivou silou. To by vás z koloběžky v mžiku vymrštilo.
Právě tento efekt náklonem eliminujete a budete moci zatáčky projíždět i ve vyšších rychlostech. Tedy za předpokladu, že náklon provedete správně. Jak na to?
Postoj s nohama za sebou, nikoli vedle sebe, zůstává stejný. Rukama držte řídítka pevně, ale ne křečovitě, a netaháte za ně. Nyní jen nakloňte tělo na stranu, kam chcete zatočit. Tělo udržujte ideálně ve stejném úhlu jako řídicí tyč. Přední kolo přitom směřuje dopředu. A máte hotovo.
Zkušenější jezdci sice mohou naklonit tělo i do většího úhlu, čímž ještě více zmenší poloměr otáčení, ale to vyžaduje zkušenosti a cit. Nebezpečnější možností je naklonit koloběžku více než vaše tělo. Tím se snadno stane, že kola podklouznou, koloběžka ztratí přilnavost a vy spadnete spolu s ní.
Dobrého koloběžkáře z vás nedělá to, jak rychle umíte jezdit, ale to, jak dokážete vyhodnotit situaci kolem sebe. Správná technika postoje při brzdění vám nebude nic platná, pokud začnete brzdit pozdě.
V případě předvídání a defenzivní jízdy opravdu žádné technické pravidlo neplatí. Všechny zásady máte totiž v hlavě. Patří mezi ně například nejezdit rychlostí 50 kilometrů za hodinu uprostřed obytné zóny plné lidí.
Předvídat je dobré nejen během cesty, ale i před ní. Pokud například předpověď počasí hlásí deštivé počasí, nechte koloběžku doma. Vyhnete se tak zvýšenému riziku pádu, ale také vážnému poškození koloběžky.
Ve finále se stačí plně soustředit na jízdu a situaci kolem sebe. Tímto způsobem neohrozíte sebe ani okolní provoz, neboť budete připraveni rychle reagovat na jakoukoli událost.
Všechna výše uvedená pravidla a zásady mají jedno společné – bezpečnost. Ať už jde o váš postoj při rozjezdu, brzdění, při jízdě v zatáčkách nebo o sledování okolní situace, nejdůležitější je bezpečně dorazit do cíle. Bez újmy na sobě, ostatních účastnících silničního provozu, chodcích, ale i na vaší elektrické koloběžce.
Proto není ostuda upozornit kolemjdoucí zvonkem nebo klaksonem nebo použít před křižovatkou směrovky.
Někdy však ani sebelepší technikou a bedlivým dohledem nad situací na silnici nedokážete problémům zabránit. Proto je důležité si vždy před jízdou nasadit alespoň přilbu. Věřte, že ji v případě pádu oceníte.
Ještě podrobnější vysvětlení zásad správné jízdy naleznete v naší Příručce koloběžkáře.
V brzké době se vám ozveme a doladíme spolu detaily.
V brzké době se vám ozveme a doladíme spolu detaily.
We work hard to provide you the best experience possible.
V brzké době se vám ozveme a doladíme spolu detaily.
Mrzí nás, že nemáte dostatek informací o vaší objednávce. Vždy se snažíme zákazníky o všem průběžně informovat. Prosíme vyplňte níže uvedené údaje a po prověření situace se vám v blízké době ozveme.
Jsme vděční za každou pochvalu a doporučení. Motivuje nás to v naší každodenní práci.
Mrzí nás, že něco není v pořádku. Prosíme, o co nejpřesnější popis vaší situace, abychom ji věděli rychle prověřit a řešit. Vaše stížnost neskončí jen u našich zaměstnanců, ale dostane se i k vedení a majitelům společnosti Voltride.
Děkujeme za vaši zprávu. Ozveme se vám.
Pomozte nám se zlepšovat. Máte nějaké nové návrhy?
Každé milé slůvko od vás nás potěší. Napište nám
Našli jste v textu chybu? Oceníme, když nám dáte vědět.
Děkujeme za vaši zprávu. Ozveme se vám.
Voltride měníme na Max Blinker
Více informací